Ahad, 6 Disember 2009

Bagaimana Kos Tunai Haji & Umrah Turun???



Adakah anda ingin mengerjakan haji atau umrah dengan kos yang lebih murah???

Mari kita sama-sama memahami apa yang dimaksudkan dengan kos menurun...

InsyaAllah.... kos menunaikan haji dan umrah akan menurun hanya dengan beberapa dinar sahaja...

Bagaimana turun? Bukankah telah diumumkan bahawa kenaikan kos haji naik RM 1000 lagi hingga RM 9990.00?

Alhamdulillah tidak salah. Sekali lagi, apabila kita memandangnya dengan jumlah RM yang harus disediakan untuk berhaji maka tajuk diatas itu salah. Akan tetapi jika kita memandangnya dengan suatu alat perbandingan yang adil maka Biaya Penyelenggaraan Ibadah Haji ( BPIH )dari tahun ke tahun semakin menurun. Apakah alat perbandingan yang adil itu? Tidak lain dan tidak bukan adalah emas. Emas diciptakan oleh Allah ‘Azza wa Jalla sebagai alat untuk menyimpan kekayaan, alat tukar dan juga alat pengukur nilai.

Pada tahun 2002, tercatat bahawa kos Haji yang ditetapkan setara dengan 63 dinar. Dan tahun ini meskipun mengalami kenaikan yang cukup signifikan, kos haji yang ditetapkan hanya kurang dari separuhnya. Dengan 21 dinar anda sudah boleh berangkat naik haji tahun ini.



Gambarajah disebelah menunjukkan jumlah dinar yang diperlukan untuk naik haji dan perbandingannya dengan kos haji dalam RM.

Dari gambarajah tersebut, terlihat kos haji dalam bentuk Dinar Emas , semakin menurun. Bahkan penurunannya cukup tajam. Dengan trend seperti itu, bukanlah hal yang mustahil beberapa tahun mendatang kita dapat berangkat naik haji hanya dengan 10 dinar. Amiin…

copy from dirham2dinar.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan