Selasa, 15 Disember 2009

Spread Emas (Beza Harga Jual & Harga Beli)



Assalamualaikum & Salam Keemasan dari saya….

Sekarang kita dapat memilih untuk memiliki 3 jenis kategori emas, iaitu samada barang kemas, jongkong atau dinar. 3 kategori emas ini berasal dari bahan yang sama iaitu emas. Tapi apa yang membezakannya?

Spread.
Apa itu spread? Spread adalah beza antara harga beli (we sell) dan harga jual (we buy).

Setiap kategori emas ada 2 harga yang berbeza iaitu harga we sell dan harga we buy. Harga we sell lebih tinggi dari we buy. Kenapa? sebab setiap emas yang dijual dianggap used gold. Kalau kita nak beli emas, kita akan rujuk harga we sell. Kalau kita dah tak nak emas tu, kita akan jual dengan harga we buy.

Barang kemas.
Spread barang kemas antara 10% hingga 30% dari harga we sell. Kalau kita nak trade in, spreadnya adalah 20%. Kalau kita nak jual tanpa trade in, spread 30%. Kalau kita nak beli used gold yang dijual semula, spreadnya 10%. Persen yang saya berikan bukanlah fix, tetapi kebanyakan kedai emas menggunakan standard spread ni.

Jongkong dan dinar.
Memandangkan banyak syarikat emas telah mengeluarkan jongkong dan dinar, maka spread mereka juga berbeza.

Public Gold: 5% hingga 6%.

Public Dinar: 5% hingga 6%

Dinarkelantan: 8% hingga 11%

UOB: 2% hingga 35%. UOB mengeluarkan pelbagai jenis bentuk emas. Semakin banyak gramnya, semakin nipis spreadnya.

Kijang Emas: 6% hingga 9.5%. Ketika admin jutawanemas menulis post tentang kijang emas, spreadnya terlalu nipis iaitu hanya sekitar 3.1% hingga 6.7%.

Kesimpulannya, untuk melakukan pelaburan emas, anda perlu memilih spread yang paling nipis kerana ketika anda ingin menjual semula, anda perlu menjual dengan harga we buy.

copy from simpanemaspublic..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan